Prosjekter
Regi | Animasjon | Lyd | Editering | Postproduksjon
FNs bosetningsprogram (UN-Habitat) annonserte den 6. oktober et samarbeid med norske Othalo for å bidra til å sikre en sosial og miljømessig bærekraftig utvikling av bosetninger i urbane områder. M’Labs hadde i forkant koblet Othalo med den profilerte arkitekten Julien De Smedt og JDS Architects, og fikk i oppdrag å lage presentasjonsvideoen av det nye designet som ble lansert globalt under FN-samlingen i Nairobi samme dag.
Avinor
App – Walking Map
Konseptutvikling | Kartlegging | Kuratering | UX-design | Utvikling av interaktivt kart
I april 2020 skulle Avinor og Bergen lufthavn være vertskap for Europas største ruteutviklingskonferanse: Routes Europe. Avinor hadde et ønske om at de 1500 internasjonale delegatene skulle forflytte seg de relativt korte avstandene i Bergen sentrum til fots, og bestilte derfor et interaktivt kart fra M’Labs. Delegatene skulle laste ned appen “Walking Map” og bruke den som kuratert guide til byens severdigheter, museer, kafeer, restauanter og utesteder. Grunnet covid-19 ble imidlertid konferansen utsatt til mai 2021.
NCE Media
Bok – Fra Nøsterkaien til verden
Prosjektledelse | Design | Kartlegging | Research | Redaksjonelt ansvar
M’Labs har vært tett på medieteknologi-klyngen NCE Media helt fra tiden før administrasjonen flyttet med miljøet inn på MCB. Gleden var derfor stor da M’Labs fikk det store ansvaret med å samle inn og formidle historien ut: historien som startet med at internasjonale MGP ble arrangert i Grieghallen i 1986 via TV2 konsesjonen i 1991 frem til at klyngen i dag består av 110 små og store selskaper i det absolutte, internasjonale toppsjiktet av medieteknologisk innovasjon. Boken på 208 sider ble bestilt i et opplag på 1750.
Eide Fjordbruk
Profil – Salmon Zero
Visuell identitet | Illustrasjon | Animasjon | Hjemmeside | Digital storytelling
Gjennom en elektrifisering av samtlige anlegg og arbeidsbåter, kjøp av lokal, ren vannkraft og fjerning av brasiliansk soya i laksefôret kan Eide Havbruk nå som første oppdrettsselskap i verden tilby sine kunder en fullstendig karbonnøytral laks. Denne historien skulle formidles gjennom innpakning og digital storytelling. Høsten 2020 stod M’Labs for både visuell identitet, illustrasjon, animasjon, hjemmeside og digital storytelling for Salmon Zero.
En Til En Arkitekter
Profil – Utestua
Visuell identitet | Hjemmeside | Modulbasert 3D-bestillingsløsning
Det startet med TV2 serien Tid For Hjem der En Til En Arkitekter fikk oppgaven med å erstatte et hønsehus med et moderne bygg. Etter programmet ble sendt fikk de en rekke henvendelser fra folk som ønsket seg en slik “utestue” til en forutsigbar og overkommelig pris. Passende nok ble det i 2015 lov å bygge inntil 50 kvm uten søknad. En Til En Arkitekter besluttet da å skape en ny kategori modulbaserte utestuer – og M’Labs fikk i oppdrag å uforme visuell identitet, samt utvikle en modulbasert, interaktiv bestillingsløsning av produktene i 3D.
Greenstat
Innovasjon – Greenstation
Da Nasjonal Transportplan besluttet at alt salg av nye privatbiler i Norge innen 2025 skulle være emisjonsfri mente NAF at Norge trengte 5000 nye hurtigladere innen det. Elbilforeningen på sin side anslo at 8000 var et mer realistisk krav. Greenstat mente derved å se et enormt behov som måtte fylles, og med støtte fra DogA og Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) utarbeidet M’Labs i 2020 hele grunnkonseptet for selve stasjonene samt app og andre løsninger gjennom kartlegging, en omfattende design thinking-prosess – og utforming av logo og visuell identitet.
DATAROCK
Storytelling – DATAROCK DATAROCK / Digital Life / Tick Tock
Konseptutvikling | Illustrasjon | Animasjon | Hjemmeside | Digital storytelling
Høsten 2020 skulle DATAROCK feire 15-årsjubileet for debuten med global re-lansering i samarbeid med internasjonale Record Store Day. Platen endte i 2005 på best-of lister i alt fra Rolling Stone Magazine til NME, og sendte bl.a. bandet ut på 1000 konserter i 36 land – så historien måtte fortelles med en omfattende kampanje bestående av 16 animerte videoer og en digital storytelling utformet i samarbeid med den profilerte, britiske journalisten Wyndham Wallace. M’Labs leverte også to nye lyrics-musikkvideoer animerte i samme uttrykk.
RAd
Innovasjon
Konseptutviling | Visuell identitet | Design Thinking | Research
RAd står for “Responsible Advertising” og er et prosjekt som ble sparket i gang på et “hackathon” hvor en løsning skulle utvikles innenfor en gitt tidsramme. Løsningen M’Labs utviklet kombinerer bedrifters samfunnsansvar med reklameinntekter ved å koble sammen merkevarer, kunder og ideelle organisasjoner på nye og interaktive måter. Konseptet var en “doner-per-visning”-modell hvor brukere av digitale plattformer blir oppfordret til å se ferdig reklamesnutten som kommer før videoer spilles av på nettet. Når “RAd”-merket dukker opp signaliserer det at en slik visning fører til at bedriften som står bak reklamen vil donere penger til en bestemt veldedig organisasjon. Design-thinking metodikk ble benyttet i løpet av utformingen av prosjektet, og og prosjektet fikk tildelt €50 000 i EU-støtte.
VEIG
Storytelling
Visuell identitet | Hjemmeside | Foto | Regi | Editering | Postproduksjon
Bak VEIG står en ung gjeng fra eliten i norsk fluefiske – med en ekstrem giv til å formidle fluefiske i Norge på en ny og spennende måte. Valget falt naturlig på M’Labs da kompisgjengen trengete en totalleverandør av visuell identitet og alt som hører til av serie og live-sendinger.






























